4 Wat is het doel?
Integraal afwegingskader voor beleid en regelgeving
Doelen formuleren
Als je met de juiste partijen het huidige probleem (of het probleem dat naar alle waarschijnlijkheid in de toekomst gaat ontstaan) voldoende in kaart hebt gebracht, kun je gaan nadenken over de beleidsdoelen (de gewenste situatie of het gewenste gedrag). De manier waarop je die doelen denkt te gaan bereiken (middelen) komt in 5 Wat rechtvaardigt overheidsinterventie? aan bod. Door doelen te formuleren, waarbij de middelen nog niet worden verondersteld, krijgen betrokken partijen meer ruimte om met innovatieve oplossingen te komen. Tegelijkertijd geeft dit de overheid meer mogelijkheden om instrumenten te kiezen.
- Formuleer duidelijke doelstellingen (4.1 Duidelijke doelstellingen)
Zie voor voorbeelden van documenten met doelstellingen het regeerakkoord (bijlage bij Kamerstukken II 2017/18, 34700, nr. 34), Tien prioriteiten voor de Commissie voor 2015-2019 en de universele VN-doelen voor duurzame ontwikkeling tot 2030 waaraan Nederland zich politiek heeft verbonden (Sustainable Development Goals of duurzame ontwikkelingsdoelen). Deze kaders helpen de bijdrage aan de politieke doelstellingen van jouw voorstel van beleid of regelgeving zichtbaar te maken. - Let op de verschillende niveaus van doelstellingen (4.2 Niveaus van doelstellingen)
Je kunt hier onderscheid maken tussen strategische, specifieke en operationele doelstellingen.
Gedrag in relatie tot het doel
Hoe concreter een doel geformuleerd is, hoe groter de kans dat het doel betrekking heeft op het gedrag van burgers, bedrijven of instellingen. Om te achterhalen welke instrumenten of interventies kansrijk zijn bij het behalen van je doelen, is het belangrijk om inzicht te krijgen in de drijfveren en motieven voor het (on)gewenst gedrag. Een gedragsanalyse is hiervoor een goed hulpmiddel. Voor hulp bij het maken van een gedragsanalyse neem contact op met de BIN NL contactpersoon van het departement waar je werkzaam bent. Zie voor meer informatie de pagina Toepassen gedragsinzichten.
Doelenboom
Als je een probleemboom hebt gemaakt, is het relatief eenvoudig om deze om te zetten naar een doelenboom, door alles wat in de probleemboom negatief geformuleerd is om te vormen tot positieve uitspraken. Zo wordt in één keer duidelijk wat de centrale doelstelling is, wat er moet veranderen om dat doel te bereiken en welke positieve gevolgen het bereiken van dat doel kan hebben.
Meer informatie
- Regeerakkoord ‘Vertrouwen in de toekomst’ (bijlage bij Kamerstukken II 2017/18, 34700, nr. 34)
- Tien prioriteiten voor de Commissie voor 2015-2019
- Sustainable Development Goals
- Probleemboom en doelenboom
15-2-2018│pdf-document, 116kB │4 pagina's
Relevante verplichte kwaliteitseisen | Toelichting |
---|---|
Aanwijzingen inzake het verrichten van marktactiviteiten | Gaan in op de mogelijkheden voor organisaties binnen de rijksdienst om marktactiviteiten te verrichten. |
Aanwijzingen voor de regelgeving | Eisen aan de vormgeving van wet- en regelgeving en het proces waarin deze tot stand komen. |
Bedrijfseffectentoets (inclusief regeldrukeffecten) | Geeft aan hoe je de effecten van voorgenomen regelgeving op bedrijven in kaart brengt, voorkomt of zo beperkt mogelijk houdt. |
Relevante toetsingsinstanties | Toelichting |
---|---|
BZK grondwet | Indien er een grondrecht in het geding is. |
EZK bedrijfseffecten (inclusief regeldrukeffecten) | Bedrijven betrokken? Voer een bedrijfseffectentoets uit. |
Laatst gewijzigd op: 16-7-2019